7 september 2011

Det vackraste brevet

Dörren rycks upp och min 6 årige son som började skolan för ett par
veckor sen hoppar in i bilen.

Han säger surt: Aaaa, jag har ingen att dansa med på skolfesten.

Jag: Skolfesten?

Han: Ja, skolfesten

Jag: Men det är ju en månad till skolfesten. Och det kommer att finnas
många att dansa med där.

Han: Ja, men jag vill bara dansa med en. Och det går INTE!

Jag: Jaha. Varför då? Berätta har det hänt nåt?

Han: Nej, jag vill dansa med E men jag är för blyg.

(E är den stora kärleken i sonens liv. Som är ett år äldre. De gick på
samma förskola förut, men sedan hon började skolan har de knappt
träffats. Förrän nu. Nu går de på samma avdelning i skolan)

Jag: Oj då. Men du känner ju E jättebra. Du har inte varit blyg för henne förut.

Han: Jag har inte vågat prata med henne i skolan alls. För nu vet hon
att jag är kär i henne.

Vi pratar lite om hur man kanske skulle kunna lösa problemet. Hans
första förslag är att jag ska prata med henne. Men vi kommer fram till
att det inte är så bra eftersom det är han som till slut skall dansa,
och då kan ju inte jag vara med hela tiden. Vi fortsätter att bolla
idéer, och jag berättar om när jag uppvaktade Cilla i min klass när vi
gick i trean. Hon fick en pappersblomma av mig och sen blev hon
generad och började gråta (sen fick jag skäll av fröken, men den delen
av historien lät jag vara).

Medan jag lagar mat kommer han på en egen lösning.
Han skall pärla ett halsband till E. Men det MÅSTE vara jättefint!
- Hon gillar rosa....och hästar.

Sedan sätter han sig ner och pärlar ett halsband med endast rosa
pärlor. Han tappar det så att hälften av pärlorna åker ut, men börjar
om igen.
När halsbandet är klart komponerar han det vackraste kärleksbrev som
någonsin skrivits. Han tejpar ihop ett eget kuvert och lägger brevet
och halsbandet i det. Till E. Står det på framsidan.
Imorgon ska han lägga det på E:s hylla i skolan.

Så här lyder brevet, ordagrant, och jag är mållös.


" Hej E

Här får du ett halsband av mej.
Jag är lite blyg, men jag undrar om du vill dansa med mej på skolfesten.

Från K "


Ja, du E. Hoppas att du vågar ta chansen att dansa med honom. Det kan
vara den enda chans du får.

Note 2 Self: Det vackraste kärleksbrevet är nu skrivet. Så vackert och
lysande i sin enkelhet.

7 kommentarer:

  1. Åh, så gulligt!
    Hoppas verkligen att denna E är en snäll modig tjej som vågar dansa med K!
    Trist att jag är några år för gammal för K, han hade gärna fått skriva kärleksbrev till mig, hur mycket han ville!

    SvaraRadera
  2. Urfint! Hoppas det går vägen för sonen!

    Min son fick ett brev från en klasskompis en gång. Tror de gick i 2:an. Det var skickat hem till oss och sonen öppnade det i vardagsrummet - själv stod jag i köket och grejade med middagen. Hörde hur han utbrast:
    "Mamma! Kolla vad fint!" och kom in till mig med brevet. Han var alldeles tagen av hur fint det var.

    Hon som skrivit det hade skrivit att hon gillade min son och sedan hade hon lånat mammans läppstift och gjort pussmunnar på hela brevet.
    "Mamma, det här ska jag verkligen spara", sa han och la det i en plastficka på skrivbordet för att det inte skulle bli förstört. Han har det fortfarande kvar, nästan 10 år senare :)

    SvaraRadera
  3. Fint, tack. Barn är bättre bättre vuxna :)

    SvaraRadera
  4. Vackert, minns själv den första pirrande känslan... Lill Eva (enda tjejen i klassen liten byskola....)

    SvaraRadera
  5. Oerhört vackert! Kommer gå fint med dansen, tjejer är sålda på smycken och brev :) Gulligt så det förslår!

    SvaraRadera
  6. Sanslöst vacker historia och underbart skrivet!

    SvaraRadera
  7. @ErikaAberg Härligt.
    Man kan nästan känna den där pirriga känslan

    SvaraRadera